7
aug
2008
0

Kjedelig på klassiske konserter?

Interessant lesning midt i Musikkfestuka: Er rammene rundt klassiske konserter møkk kjedelige?

Det er artig i Bodø om dagen. Massevis av konserter, bildekunst og annen kultur å velge i. Selv har jeg vært så heldig å få være til stede på et par konserter som en del av jobben, og jeg ser fram til flere allerede i kveld.

Midtveis i årets Musikkfestuke leste jeg en svært interessant kommentar i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2577536.ece) om klassiske konserter. Det er den unge komponisten Fredrik Brattberg som går til frontalangrep på hvordan konsertene gjennomføres:

– Klassisk musikk fremføres i dag under formelen gå inn – sett deg – lytt – reis deg – gå ut. Under denne gå inn – sett deg – lytt – reis deg – gå ut formelen sier ingen et kløyva ord, musikerne bare kommer inn, spiller og går. Klassisk musikk har grodd inn i en måte å presentere seg på som aldri vil trekke et stort publikum, uansett hva enn av musikalske kvaliteter som måtte foregå på scenen, skriver Brattberg.

Og jeg kan ikke annet enn å si meg enig med komponisten. Det er noe satt, kjedelig og unødvendig høytidelig over klassiske konserter. Jeg har flere ganger snakket med musikere, og de kan jo utrolig mye om den musikken de spiller og de komponistene som har laget den. Hvorfor ikke dele denne informasjonen og de gode historiene med publikum? Under operagallaen gjorde Sixten Nordstrøm akkurat den jobben til publikums store glede.

Noe sier meg at det er veldig mye å hente på en brush up av hvordan klassiske konserter gjennomføres. Ved å ta grep som gjør disse konsertene mer inkluderende og inspirerende vil flere komme og høre på.

Brattberg sier det slik:

– Av alle musikkgenrer i dag har klassisk musikk det mest ekskluderende image, og dette i stor kontrast til musikken. Varm, menneskelig musikk fremføres i galla av folk som ikke sier noe. I Italia har opera et image på linje med fotball. Under en forestilling på La Scala er det lov å rope «Bravo» og klappe spontant. Og ropes det «Da Capo» høyt nok etter en arie, så synges den en gang til.

Lurer på hva som skjer om noen klapper spontant i Bodø domkirke i kveld når TrondheimSolistene og Truls Mørk kjører konsert? Men det skjer vel neppe.

Håper heller på at Mørk eller konsertmester Marianne Thorsen forteller oss litt om musikken og komponistene.